چین
اخبارروز-ایران و جهان
خبرهای گوناگون اجتماعی-فرهنگی و...

 

در سه ماه منتهی به ژوئن سال جاری میلادی، رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن تنها یک دهم درصد بوده که از حد انتظار به مراتب کمتر است.

در این مدت، تولید ناخالص داخلی آلمان و آمریکا که رقبای اصلی ژاپن محسوب می شوند، به میزان قابل ملاحظه ای بیشتر بوده است.

رولاند بوئرک، خبرنگار بی بی سی در توکیو می گوید ژاپن هنوز یکی از ثروتمندترین و مرفه ترین کشورهای جهان است ولی نگاهی به مسیری که در دهه اخیر پیموده، نشان می دهد که چین به زودی از نظر اقتصادی از ژاپن سبقت خواهد گرفت.

بنا بر آمار بانک جهانی، در هشت سال اول قرن بیست و یک، رشد اقتصادی ژاپن پنج در صد بوده در حالی که در همین مدت رشد اقتصادی چین ۲۶۱ درصد بوده است.

هنگامی که در اوایل سال آینده میلادی آمار تولید ناخالص داخلی یک سال گذشته انتشار یابد، چشم انداز پیشی گرفتن چین از ژاپن از نظر اقتصادی مسلم تر می شود.

کاهش صادرات

خبرنگار بی بی سی در توکیو می گوید رشد اقتصادی ژاپن به صادرات وابسته بوده است ولی به دلیل افزایش ارزش ین، واحد پول این کشور، از قدرت رقابتی کالاهای ژاپنی در بازارهای خارج کاسته شده است.

هفته گذشته ارزش برابری ین با دلار آمریکا به بالاترین حد در پانزده سال گذشته رسید و موجب نگرانی مقامات ژاپن در مورد تاثیر آن در وضعیت صادرات کشور شد.

ساتوشی آرای، وزیر اقتصاد ژاپن گفت دولت باید در واکنش به افزایش ارزش ین، با بانک مرکزی ژاپن همکاری کرده و تدابیری اتخاذ کند.

تحلیلگران می گویند دولت ژاپن ممکن است ناچار شود ارزش ین را در برابر ارزهای مهم خارجی کاهش دهد.

ولی تنها مشکل اقتصادی این کشور کاهش صادرات نیست.

نائوتو کانو، نخست وزیر ژاپن اخیرا گفت بار بدهی های عظیم بر دوش این کشور سنگینی می کند.

کاهش قیمت کالاها نیز به بازارهای داخلی فشار وارد کرده است.

در واکنش به این مشکلات، بانک مرکزی ژاپن در تلاش برای فعال کردن اقتصاد کشور اخیرا اعلام کرد که معادل سی و پنج میلیارد دلار وام با بهره نازل، در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : 1 آبان 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب