رييس جمهور در مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ريزي:
اخبارروز-ایران و جهان
خبرهای گوناگون اجتماعی-فرهنگی و...

ایلنا: رييس‎جمهور معتقد است كه نظام برنامه‌ريزي توسعه و سرمايه داري براساس مصرف و توليد بيشتر بنا شده است و اقتصادي كه فقط با كِشنده‌اي به نام مصرف حركت كند در سراشيبي سقوط قرار خواهد گرفت.
به گزارش ايلنا، محمود احمدي‌نژاد در مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ريزي با قدرداني از دست اندركاران نظام آماري كشور به ضرورت وجود آمار و اطلاعات دقيق و شفاف اشاره كرد و گفت: اداره كشور نيازمند آمار و اطلاعات همه‌جانبه از همه فعاليت‌هاي موجود در كشور است و به هر ميزان كه اطلاعات دقيق، شفاف و منسجم باشد امكان برنامه‌ريزي‌هاي بهتر فراهم خواهد شد.
رييس‎جمهور وجود پايگاه اطلاعاتي جامع را از ضرورت‌هاي كشور دانست و اظهار داشت: بايد آمار و اطلاعات همه دستگاه‌ها به طور مستمر در مركز آمار ذخيره و طبقه‌بندي شود تا بتوان براي برنامه ريزي‌هاي بهتر از آن استفاده كرد از اين رو ضرورت دارد همه دستگاه‌ها در اين زمينه همكاري كنند.
رييس‎جمهور در ادامه با اشاره به اهميت همراهي و همكاري مردم با متخصصان آمار كشور اظهار داشت: مسوولان و متوليان امور زماني مي‌توانند بهتر و كامل تصميم بگيرند كه اطلاعات شفافي از بخش‌هاي گوناگون كشور در اختيار داشته باشند. بنابراين همه بايد كمك كنيم تا اطلاعات صحيح در دسترس مسوولين كشور قرار بگيرد و هرگونه پنهان كاري در ارائه اطلاعات و آمار، بي‌ترديد هم به ضرر شخص بوده و هم به زيان كشور است.
احمدي‎نژاد پرداخت ماليات را اقدامي مقدس و از مسووليت‌هاي اجتماعي مردم دانست و گفت: اگر كسي تصور كند كه ارائه اطلاعات غيرشفاف به منظور فرار از ماليات به نفع او خواهد بود حتما در اشتباه است . دولت و مردم عضو يك خانواده هستند و اگر كشور پيشرفت كند همه سود خواهند كرد.
وي افزود: كساني كه در كشور مسووليتي بر عهده دارند خادم و امين مردم هستند و وظيفه همه دستگاه‌هاي كشور خدمت به آحاد مردم است ، از اين رو اگر در تدوين نظام آماري كشور كه مركز آمار مسووليت آن را برعهده دارد همه اقشار همكاري كنند به نفع پيشرفت و ارتقا كشور خواهد بود.
رييس جمهور با اشاره به همكاري مناسب و مفيد مردم در هدفمند كردن يارانه‌ها ابراز اميدواري كرد با افزايش هر چه بيشتر اعتماد مردم همه تحولات كشور در مركز آمار انعكاس داشته باشد.
وي با اشاره به رابطه آمار و برنامه ريزي اظهار داشت: بدون داشتن برنامه هدفمند جمع آوري آمار اقدامي بي‌هدف خواهد بود اينكه چه نوع آماري دريافت شود و اين آمار چگونه تجزيه و تحليل گردد منوط به برنامه‌اي است كه براي آن تدوين شده است.
رييس‏ جمهور در ادامه علت تاكيد بر برنامه ريزي اسلامي – ايراني را در چند بخش مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: وجه اول اين تاكيد به خاطر وجود برداشت ايراني از پديده‌ها است، ممكن است پديده‌اي در يك كشور اروپايي اقدامي ارزشمند محسوب شود اما همان پديده در ايران ضد ارزش به شمار رود، از اين رو دريافت ايراني از موضوعاتي مانند زندگي اجتماعي ، سعادتمندي ، پيشرفت ، انسان و روابط اجتماعي با دريافت ساير كشورها متفاوت است و بنابراين تصميم گيري درباره اين موضوعات بايستي براساس هويت و فرهنگ ايراني باشد.
وي تصريح كرد: اسلامي كه در ايران وجود دارد با اسلام ساير نقاط تفاوت دارد از اين رو برنامه ريزي‌هاي ايراني- اسلامي بايد ويژگي‌هاي ايراني داشته باشد.
احمدي‎نژاد علت ديگر تاكيد بر برنامه ريزي ايراني – اسلامي را استفاده از توانمندي و ظرفيت‌هاي بومي دانست و گفت: بايد با تكيه بر توانمندي‌هاي بومي ، ظرفيت‌هاي مردم را كشف و از آن استفاده كرد. اقتباس‌هاي قالبي، منابع عظيمي از كشور را هدر داده است بنابراين نبايد قالبي حركت كرد بايد مدل و شيوه فعاليت‌ها را تغيير داد و با اتكا بر توانمندي هاي بومي و البته با استفاده از تجربيات ديگران در مسير پيشرفت و شكوفايي گام برداشت.
رييس‎جمهور توجه به معماري و شهرسازي ايراني – اسلامي را مورد اشاره قرار داد و گفت: معماري و شهرسازي ايراني از جنس فرهنگ است و بي ترديد اگر هر ملتي به داشته‌هاي فرهنگي خود بي توجهي كند هزينه‌هاي معنوي و مادي بسياري بايد بپردازد. بايد دستاوردهاي جديد در خدمت ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي بومي قرار بگيرد.
رييس‎جمهور تصريح كرد: در برنامه ريزي‌هاي اجتماعي هيچ موضوعي را نبايد بدون جايگزين مناسب كنار گذاشت ، اگر در موضوعات اجتماعي به گونه‌اي برنامه ريزي شود كه روستاها خالي و شهرها لبريز از جمعيت شود بدون ترديد چنين برنامه‌اي اشتباه است ، يك كشور زماني آباد مي‌شود كه جمعيت تثبيت باشد و روستاها و شهرهاي آن در كنار هم آباد باشند.
احمدي‎نژاد خاطر نشان كرد: نظام برنامه ريزي توسعه و سرمايه داري براساس مصرف و توليد بيشتر بنا شده است و اقتصادي كه فقط با كِشنده‌اي به نام مصرف حركت كند در سراشيبي سقوط قرار خواهد گرفت.
رييس‎جمهور از مجموعه دست اندركار برنامه ريزي كشور خواست با تغيير نگاه، تدوين برنامه ريزي هاي اسلامي – ايراني را مورد توجه ويژه قرار دهند.
وي افزود: اگر چه تغيير نگاه‌ها مستلزم تحمل فشار است اما بي ترديد فوايد و آثار مفيدي براي مردم و كشور خواهد داشت بايد با نگاه خودي، برنامه خودي و نظام آمار و اطلاعات خودي در مسير پيشرفت كشور گام برداشت.
احمدي‎نژاد در ادامه خطاب به مسوولين آمار كشور گفت: بايد توجه داشت كه آماري هماهنگ و متحد و با طبقه بندي مناسب در كشور منتشر شود و آمار و اطلاعاتي كه منتشر مي‌شود بايد دقيق و در جهت تحقق برنامه‌ها باشد.
وي افزود: اطلاعات و آمار بايد به گونه‌اي منتشر شود كه ركود آفرين نبوده بلكه انگيزاننده باشد.
رييس‌جمهور تصريح كرد: برنامه ريزي ايراني – اسلامي و نظام جامع اطلاعات و آمار بايد در خدمت تعالي و سعادت جامعه باشد.
پايان پيام


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : 1 آبان 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب