ديدار هيات آلمانی با آيت‌الله مكارم شیرازی
اخبارروز-ایران و جهان
خبرهای گوناگون اجتماعی-فرهنگی و...

وي با اشاره به سوال يكي از افراد اين گروه درباره جدايي شرق و غرب گفت: در مورد سوال‌هايي كه گفتيد ما آماده‌ايم تا شما هر سوالي كه داشته باشيد به آن پاسخ بدهيم اما سوالي كه شما درباره جدايي شرق و غرب داشتيد، ما هرگز عقيده نداريم كه شرق و غرب بايد از هم جدا باشند ما همه انسانها را برادر و خواهر هم مي‌دانيم و حتي جدايي كشورها كه با خط‌كشي سياسي جدا شده را ما يك جدايي طبيعي و واقعي نمي‌دانيم.

اين مرجع تقليد ادامه داد: ما در اصول زيادي با هم مشتركيم و اگر صادقانه آن اصول را دنبال كنيم، مي‌توانيم همزيستي خوب و سالمي داشته باشيم، مشروط به اين كه به يكديگر احترام متقابل داشته باشيم و به منافع يكديگر احترام بگذاريم در اين صورت مشكلي با هم نخواهيم داشت.

در ادامه جلسه، خانم كلو دياروت، سرپرست حزب سبز‌ها در كميته فرهنگي و آموزشي آلمان كه در اين جلسه حضور داشت، سوالي درباره رابطه انسان‌ها با محيط زيست و استفاده نادرست انسان‌ها از آن پرسيد و در ادامه نيز سوالي درباره حوادث پس از انتخابات و نحوه ايجاد وحدت در بين مردم پرسيد كه آيت‌الله مكارم شيرازي در پاسخ به اين سوال‌ها ادامه داد:

 ما همان احساسي كه شما درباره محيط زيست داريد،‌ داريم مخصوصا در اسلام دستورات زيادي براي حفظ محيط زيست و عدم تخريب آن از 1400 سال پيش به ما داده شده است كه اگر اينها جمع‌آوري شود يك كتاب جالب خواهد شد.

وي افزود: علت اين كه انسان‌هاي امروزي به تخريب محيط زيست مي‌پردازند دو چيز است، اول آنكه خيال مي‌كنند تمام محيط زيستي كه امروز وجود دارد مال خود آنهاست و به همين دليل توجهي به آيندگان ندارند و دوم اين كه خيال مي‌كنند آنچه در محيط كره ‌زمين است پايان‌پذير نيست و نمي‌دانند كه محدود است و بايد با دقت از آن‌ها استفاده كرد.

اين استاد درس خارج فقه حوزه علميه قم ادامه داد: اگر آنها به اين دو دليل توجه كنند و بدانند كه اين سرمايه‌ محدودي است كه بايد با صرفه‌جويي مصرف كرد و تنها به نسل موجود تعلق ندارد، آن هنگام تفكر آنها درباره محيط زيست عوض مي‌شود و ما نيز به عنوان يك پيشواي مذهبي دائما مردم را به حفظ محيط زيست دعوت كرده و مي‌كنيم.

آيت‌الله مكارم شيرازي ادامه داد: اما درباره سوال دوم شما، در اينجا بايد به دو نكته اشاره كرد؛ اول آنكه اخبار در عصر و زمان ما به صورت صحيح و واقعي در دنيا منتقل نمي‌شود و گاهي سبب مي‌شود يك خبر كوچك را بزرگ و خبر بزرگي را بر اثر گرايش‌هاي سياسي، كوچك كنند به همين دليل ما‌ براي اين كه بدانيم در دنيا چه خبر است، رسانه‌هاي متضاد را گوش مي‌كنيم تا از مجموع آن‌ها واقعيت‌ها را به دست آوريم.

وي ادامه داد: بنابراين درباره مسائل ايران بايد به اين نكته توجه كرد كه ما اختلافات سياسي با برخي از كشورهاي غربي داريم كه اين امر سبب مي‌شود تا اخبار به خوبي مخابره نشود. از جمله مسائل اين است كه مرتب در رسانه‌هاي غربي، ايران را به عنوان يك كشور حامي تروريسم معرفي مي‌كنند گرچه آنچه مي‌بينيم اين است كه كشور ما خود قرباني تروريسم است و ما از تروريسم متنفريم و هر جا ببينيم با آن برخورد مي‌كنيم.

آيت‌الله مكارم شيرازي ادامه داد: ما دائما با وهابي‌هاي تندرو مشغول مبارزه هستيم تا اسلام را بدنام نكنند و اسلام را دين ترور و خشونت نشان ندهند. ما مرتب با اينها كه يك اقليت كم هستند در حال مبارزه‌ايم.

وي ادامه داد: اما درباره سوال ديگر شما كه ظاهرا مربوط به حوادث پس از انتخابات بود آنچه در مقياس واقعي ديديم شبيه اختلافاتي است كه در بسياري از كشورها در انتخابات واقع مي‌شود و الان هم ما با يك آرامش خوب در كشور مواجهيم.

وي ادامه داد: اگر استقبال از مقام معظم رهبري در قم را از تلويزيون ديده باشيد تمام گروه‌ها بدون تفاوت به استقبال رهبر آمدند و اين احساس وجود دارد كه همه با هم متحد هستند.

در ادامه گاتو وايلر از حزب دموكراتيك مسيحي آلمان و رييس كميته فرهنگي و آموزشي گفت: احساس ما اين است كه ما وقتي مسأله‌اي را از نزديك ببينيم متفاوت از آن چيزي است كه آن را بشنويم.

وي ادامه داد: در كشور ما هم برخي مواقع چيزي نوشته مي‌شود كه ما احساس مي‌كنيم پيش‌داوري باشد. بسيار خوب و مثبت بود كه ما اين امكان را پيدا كرديم تا با اقليت‌هاي مذهبي در ايران صحبت كنيم و ببينيم اين اقليت‌هاي مذهبي اجازه دارند كه آزادانه به امور ديني خود بپردازند.

وي گفت: ما در اينجا ديديم كه در موسسات علمي چه كساني مشغول فعاليتند و چه سران ديني به اينجا مي‌آيند و صحبت مي‌كنند سوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه آيا اين مدل گفت‌وگو كه در مسائل ديني وجود دارد مي‌تواند در مسائل سياسي نيز وارد شده و به يك صلح در خاورميانه و جهان منتهي شود؟

در ادامه آيت‌الله مكارم شيرازي در پاسخ به اين سوال گفت: هنگامي كه قانون اساسي جمهوري اسلامي نوشته مي‌شد گروه‌هايي وجود داشتند و من جزء گروهي بودم كه درباره مذهب در حكومت اسلامي بحث مي‌كرد.

وي ادامه داد: من فراموش نمي‌كنم كه ما و دوستانمان پايه مسائل مذهبي در قانون اساسي را بر اين گذاشتيم كه اقليت‌ها كاملا از آزادي بهره‌مند باشند و با اكثريت زيستي مسالمت‌آميز را داشته باشند و عملا سعي داريم به آنچه در قانون اساسي درباره اقليت‌ها نوشتيم پايبند باشيم.

آيت‌الله مكارم شيرازي ادامه داد: خود من با روساي اقليت‌ها در تماس هستيم و در ايام عيد به يكديگر تبريك مي‌گوييم و گاهي ملاقات‌هايي با يكديگر داريم و دوستانه درباره مسائل صحبت مي‌كنيم بنابراين ما مي‌توانيم اين همزيستي مذهب را به همزيستي در مسائل سياسي تسري بدهيم.

وي ادامه داد: دليلي ندارد كه در خاورميانه يا در دنيا اختلافي بين انسان‌ها وجود داشته باشد. اختلاف وقتي شروع مي‌شود كه گروهي براي خود سهم بيشتري قائل باشد و به صورت دوگانه با مسائل برخورد كند.

آيت‌الله مكارم شيرازي افزود: نمونه‌هايي را در خاورميانه مي‌بينيم كه واقعا دوگانه با مسائل برخورد مي‌شود اگر اينها نباشد و اگر مسأله عدالت و احترام متقابل حاكم باشد، هيچ دليلي براي اختلاف ميان ما نيست و من اميدوارم كه شما و دوستانتان در غرب پيام‌آور اين حل اختلافات باشيد.

وي در پايان ابراز داشت: من بار ديگر تاكيد مي‌كنم كه اين ملاقات‌ها مي‌تواند گام‌هاي موثري براي حل اختلافات باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : 29 مهر 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب