پیشنهاد رئیس جمهور به مردم: مبلغ یارانه ها را ذخیره کنید
اخبارروز-ایران و جهان
خبرهای گوناگون اجتماعی-فرهنگی و...

رئيس‌جمهور در يك گفت‌وگوي زنده تلويزيوني، به تشريح جزئياتي از قانون هدفمند كردن يارانه‌ها پرداخت.

محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري شب گذشته در مصاحبه تلويزيوني شبكه اول سيما در خصوص سفر اخير خود به لبنان، به استقبال پرشكوه مردم لبنان پرداخت و گفت: انقلاب اسلامي انفجار نور و رحمت بود، چرا كه در واقع پايان يك دوران سياه را اعلام كرد.

وي افزود: روندي كه با انقلاب اسلامي شروع شد، يك دوره سياه در بشريت شروع به افول و به پايان گذاشت، چرا كه حاكميت انديشه مادي همه هويت و حيثيت انساني را متلاشي كرد.

رئيس‌جمهور به انديشه مادي مبني بر فقر، تهديد‌ها، تحقير نظام‌ها و فاصله طبقاتي اشاره و تصريح كرد: انقلاب اسلامي فرياد زد كه انسان‌ها به خود و حقيقت زندگي برگرديد.

وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي عكس‌العملي گسترده بين توده‌هاي مردم به وجود آورده ‌است، خاطرنشان كرد: امروز ما به دوران بلوغ اين انديشه در سطح جهان نزديك مي‌شويم.

احمدي‌نژاد بر همين اساس ادامه داد: اگر هر جاي دنيا برويم همين گونه است، در حالي كه برخي‌ها مي‌گفتند در لبنان فقط مسلمانان هستند اما مسيحي‌ها نيز حضور داشتند و اين استقبال نشان دهنده آن بود كه ظاهراً دوستان چند هزار ساله هستيم.

وي با بيان اينكه نوعي بيداري و بازگشت شروع شده و به اوج خود خواهد رسيد، اظهار داشت: اگر اين - انقلاب اسلامي - همه‌گير و نهادينه و آن طوري كه وجود دارد دريافت شود، جايي براي قدرت‌ها، ظلم، زور، تحميل، رژيم صهيونيستي و اشغالگري باقي نمي‌ماند.

رئيس‌جمهوري اين موضوع را باعث عصبانيت مستكبران جهان عنوان كرد و گفت: عكس العمل‌هاي شتاب زده آنها اين روند را در جبهه حق تشديد مي‌كند. يعني ملت‌ها را به اين باور مي‌رساند كه مسيرشان به درستي انتخاب شده است.

رئيس جمهور خاطرنشان كرد: وقتي فردي كه صد در صد منفي است از كار شما مشكلي مي‌گيرد، نشان دهند آن است كه كار شما درست است.
احمدي نژاد با بيان اينكه با مخالفت‌هايشان تشويق مي‌كنند، تصريح كرد: اين يك هديه الهي است كه به دست ملت ايران خود آن را به بشريت اعطا مي‌كند به همين دليل نام ايران در همه جا مي‌درخشد و امروز يك رابطه عاطفي و عميق بين ملت‌ها و ملت ايران برقرار شده است.
وي با اشاره به عمق رابطه ايران با كشورهاي دور اظهار داشت: زماني كه نام ملت ايران و مسئول ايراني را مشاهد مي‌كنند يك احساس همدلي و محبت و صميميت مي‌كنند. چرا كه به راحتي موضوعات خود را با ما در ميان مي‌گذارند.

رئيس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ما در ميان راه هستيم، گفت: گرچه راه طولاني را طي كرده‌ايم اما نطقه هدف و مقصد خيلي بالاتر و زيبا‌تر از آن چيزي كه ما در آن قرار داريم به همين دليل بايد به نطقه‌اي برسيم كه براي بشر غصه‌اي وجود نداشته باشد.

احمدي نژاد در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا سفر جنابعالي به لبنان باعث همدلي شده است، گفت: ابعاد اين سفر بسيار گسترده است اما در مورد اين سفر بسياري از رسانه‌ها و ملت‌ها عكس العمل نشان دادند.

وي به تماس‌ها و رابطه‌هاي نزديك با مسئولين اشاره كرد و گفت: اين سفر باعث تقويت پيوند ميان كشورهاي منطقه شده و شتاب آن چند برابر شده‌است.

رئيس جمهور ادامه داد: يك منطقي از قدرت‌ ملت‌هاي منطقه به رخ دشمنان كشيده شد در واقع همه معادلات سياسي منطقه تغيير كرد.

احمدي نژاد ادامه داد: فردي تعبيري را به كار برده بود در نطقه‌ مقابل دولت قبلي آمريكا مبني بر اينكه ما به دنبال خاورميانه بزرگ هستيم، گفته بود خاورميانه بزرگ متولد شد.

وي با بيان اينكه حركت مردم لبنان يك تجليل از ملت‌هاي منطقه بود خاطرنشان كرد: آنها فهميده‌اند كه جايي در منطقه ما ندارند و بايد از منطقه و همه جاي دنيا خارج شده و عذرخواهي و جبران كند و در عين حال ملت‌ها نيز از جنايت‌هاي آنها گذشت كنند.

رئيس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ما وارد فصل جديدي شده‌ايم، افزود: اينكه بنده در اين سفر بوده‌ام دليل اين استقبال نيست. اما اتفاقاتي كه در آنجا افتاد فصل جديدي براي منطقه و جهان به وجود آورد.

**صرفه‌جويي بيشتر شود ‌يارانه بيشتري به مردم تعلق مي‌گيرد

وي در ادامه درباره دستاورد اخير كشورمان در حوزه «بيو‌ايمپلنت‌هاي پوششي و چشمي»، با بيان اينكه براي توليد اين «بيو‌ايمپلنت‌ها» از كيسه جنين استفاده شده و خواص زياد و سلول‌هاي بسيار ارزشمندي دارد، اظهار داشت: در اين موضوع در دنيا اول هستيم و 100 در‌صد آزمايشات ‌مثبت بوده، در‌حالي‌كه آمريكايي‌ها كه رتبه دوم هستند، 80 درصد آزمايشات آنها جواب مثبت داده و آنها نتوانستند اين موضوع را به صورت رسمي اعلام كنند.

وي با اشاره به اينكه موتور حركت ملت ايران روشن شده است، خاطرنشان كرد: وقتي يك ملت مانند ملت ايران خود را باور كند و اعتماد به نفس خود را به دست آورد، حركت و شتاب او قابل اندازه‌گيري نيست.

رئيس‌ جمهور به چشم‌انداز 20 ساله كشو در سال 1404 اشاره كرد و گفت‌ كه اين سال يك دنياي ديگري است و قابل مقايسه با وضع موجود نيست و ايران در اين سال در نقطه ديگري از عالم قرار دارد.

"الان 2 قدرت در دنيا وجود دار‌د؛ ايران و آمريكا، اما آن موقع الهام بخشي ملت ايران در بالاترين سطح جهاني قرار خواهد داشت و ايران به درجه‌اي مي‌رسد كه قابل مقايسه با ديگران نيست. "

احمدي‌نژاد ادامه داد: امروز هيچ كس در دنيا به جز ملت ايران پيامي ندارد و در اروپا و آمريكا اميدي وجود ندارد و آنها اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند، اما ايران سرشار از انگيزه و اعتماد به نفس است.

وي با اشاره به يك انقلاب صنعتي و علمي كه در ايران در حال رخ دادن است، گفت: نگاه يك بچه 5 ساله ايراني جهاني بوده و نگاه يك بچه دبيرستاني ما به افق‌هاي بلند علمي است و بچه‌هاي الان هزار سال جلوتر از ما را نگاه مي‌كنند.

رئيس‌ جمهور ادامه سخنان خود را به موضوع «هدفمند‌كردن يارانه‌ها» اختصاص داد و درباره آثار مثبت اجراي اين قانون تصريح كرد: دولت الان به طور عمومي يارانه‌ها را توزيع مي‌كند و وقتي دولت قيمت‌ها را كنترل مي‌كند به اين معنا است كه يارانه‌ها را به صورت عمومي توزيع مي‌كند.

احمدي‌نژاد در ادامه به اتفاقاتي كه در ‌اين نحوه توزيع يارانه‌ها رخ مي‌دهد، اشاره كرد و افزود: در اين صورت هر كس بيشتر مصرف مي‌كند، يارانه بيشتري از دولت مي‌گيرد، در حالي‌كه هدف از توزيع يارانه‌ها جبران ضعف اقشار خاص است‌.

وي در اين زمينه ‌دومين اتفاق را اينگونه توضيح داد كه ‌دولت يارانه‌ها را توزيع مي‌كند تا توليد كشور سرپا بايستد و حركت رو به رشد داشته باشد‌ اما اگر يارانه درست توزيع نشود، توليد كشور و مديريت توليد تنبل و ضعيف مي‌شود.

رئيس جمهور با بيان اينكه وقتي يارانه به صورت عمومي توزيع مي‌شود، در واقع ثروت كشور هدر مي‌رود، مصرف انرژي در ايران را 4 برابر متوسط مصرف جهاني ذكر كرد و يادآور شد: برخي كشورها از نظر صنعتي ‌پيشرفته‌تر از ما هستند، اما سرانه مصرف انرژي آنها از ما كمتر است و اين اتلاف از جيب كل ملت خرج مي‌شود.

احمدي‌نژاد فقر، بيكاري، عدم امكان پشتيباني از خلاقيت و نوآوري‌ها و عدم استفاده صحيح و درست از منابع را از جمله نتايج هدر رفتن منابع برشمرد و گفت‌ كه در سطح رفاه مساوي ما مصرف بيشتري داريم كه دليل آن اتلاف منابع است.

وي كاهش 25 درصدي مصرف انرژي در كشورمان را موجب ذخيره سالانه 30 ميليارد دلار دانست و از آن به عنوان انقلابي در عمران سرمايه‌گذاري و اشتغال ياد كرد.

رئيس جمهور با اشاره به بودجه 30 هزار ميليارد توماني عمران كشور در سال جاري تأكيد كرد: اگر مصرف سوخت 25 درصد كاهش يابد معادل يك و نيم برابر بودجه عمراني كشور مي‌شود.

احمدي‌نژاد در ادامه با تأكيد مجدد بر اين نكته كه يارانه‌ها حذف نمي‌شود بلكه درست و عادلانه توزيع مي‌شود، بزرگترين نفع دولت در اين راستا را صرفه‌جويي بدون ايجاد مشكل در زندگي مردم دانست و متذكر شد: در اين صورت مديريت‌ها، خلاقيت‌ها،‌ بهره‌وري، ثروت و توليد ملي افزايش پيدا مي‌كند و استعدادها شكوفا و تصوير روشني از اقتصاد ارائه شده و فاصله‌هاي طبقاتي كم مي‌شود.

وي ‌به كار گرفتن همه توان كارشناسي كشور در تنظيم طرح هدفمند‌كردن يارانه‌ها براي انجام اين طرح به بهترين نحوه ممكن را مورد اشاره قرار داد و تأكيد كرد: همه تلاش ما اين است كه اين طرح را با كمك مردم و فعال كردن مديريت مردم انجام دهيم تا توليد ملي افزايش پيدا كند و آسيبي به زندگي مردم وارد نشود و اگر تبعات احتمالي منفي وجود دارد، به حداقل و صفر نزديك شود.

رئيس جمهور در اين زمينه خاطرنشان كرد: به همين دليل براي هر بخش يك بيسته تهيه كرديم كه ضمن افزايش توليد كيفيت و اصلاح مديريت‌ها كاهش هزينه‌ها را نيز در پي داشته باشد.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه با تمام بخش‌ها در حال گفت‌و‌گو هستيم، اضافه كرد: مطلقاً فشاري در راه نيست اما مي‌خواهيم با ‌ساز و كار‌هايي، شرايطي به وجود بياوريم كه مردم مصرف خود را كنترل كنند و منابع آنها نيز در جيب آنها بماند.

وي قانون هدفمند‌كردن يارانه‌ها را مردمي‌ترين طرح اقتصاد در كشور خواند و از آن به عنوان طرحي براي مردم با كمك مردم و به نفع مردم ياد كرد.

رئيس جمهور ايران را داراي ظرفيت‌هاي بسيار زيادي دانست و ادامه داد: با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها، سرعت رشد كشور 3 برابر مي‌شود و از همان روز اول اجراي اين طرح براي نسل‌هاي متوالي مفيد است.

احمدي‌نژاد تأكيد كرد: اگر مردم مصرف خود را در همه زمينه‌ها مديريت كنند، بخشي از مبلغ يارانه‌ها براي آنها باقي خواهد ماند.

وي اقتصاد را يك امر ملي دانست و گفت‌ كه هيچ كس در اقتصاد مجزا از ديگران نيست.

رئيس جمهور با بيان اينكه جهات گوناگون را در زمينه اجراي هدفمند‌كردن يارانه‌ها پيش‌بيني كرده‌ايم و به زودي مردم را در جريان خواهيم گذاشت، افزود: قرار نيست زندگي‌ها به هم بريزد، بلكه قرار است نظم جديدي در زندگي مردم برقرار كنيم.

سخنان احمدي‌نژاد در اين گفت‌و‌گوي زنده تلويزيوني با موضوع واريز مبلغ 81 هزار تومان يارانه نقدي علي‌الحساب به حساب‌هاي سرپرستان خانوارها ادامه يافت كه وي درباره اينكه آيا قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اجرا شده يا اجرا خواهد شد؟ گفت: دولت لايحه‌اي را به مجلس ارائه كرد كه كار كارشناسي بسيار گسترده‌اي روي آن انجام گرفته ‌و با صاحب‌نظران، اقتصاددان‌ها و اساتيد زيادي درباره آن مشورت شده بود و امروز اين لايحه قانون است و بايد اجرا شود، البته اجراي آن مدت‌ها است شروع شده است.

وي شناسايي متقاضيان دريافت يارانه‌ها، بررسي‌هاي صورت گرفته روي اطلاعات اقتصادي خانوار‌ها و افتتاح حساب‌هاي بانكي سرپرست‌ خانوار‌ها را از جمله اقدامات صورت گرفته از ابتداي اجراي قانون هدفمند‌كردن يارانه‌ها تاكنون برشمرد و يادآور شد: واريز مبلغ 81 هزار تومان يارانه نقدي علي‌الحساب به حساب‌ها براي اين است كه حساب‌ها و مسير اجراي اين قانون را بررسي و كنترل كنيم‌ و از شبكه‌اي كه طراحي كرده‌ايم مطمئن شويم.

رئيس جمهور با بيان اينكه تلاش مي‌كنيم در تمام بخش‌ها از همان روز اول روند مثبت آغاز شود، اظهار داشت: به لطف خدا و همكاري مردم وضعيت اكثر مردم بهتر مي‌شود.

احمدي‌نژاد از افرادي كه متقاضي دريافت يارانه‌ها نشدند و نيز آنهايي كه از دريافت يارانه‌ها انصراف دادند، صميمانه تشكر كرد و ضمن سهيم و شريك دانستن آنها ‌در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها ‌گفت: اين افراد فرصتي دادند كه به گروه‌هاي كه درآمد كمتري دارند، بيشتر رسيدگي كنيم.

وي پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در بخش كشاورزي براي طرح هدفمند‌كردن يارانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و تاكيد كرد: نه تنها زندگي كشاورزان بهتر مي‌شود، بلكه توليد محصولات كشاورزي با كيفيت بهتر افزايش پيدا مي‌كند.

رئيس جمهور با تأكيد بر حمايت كامل دولت از كالاهاي ضروري زندگي مردم خاطرنشان كرد: دولت كالاهاي لازم و ضروري مردم را مديريت مي‌كند تا شرايط به حالت عادي ادامه داشته باشد.

احمدي‌نژاد 81 هزار تومان يارانه واريز شده به حساب سرپرستان خانوارها را علي‌الحساب و براي 2 ماه ذكر كرد و گفت: اين مبلغ هر 2 ماه يكبار به حساب‌ها واريز مي‌شود و قبل از اينكه هر دوره به پايان برسد، قسط بعدي را واريز مي‌كنيم و دولت در اين زمينه هميشه جلوتر از مردم حركت خواهد كرد.

"اگر هزينه‌هاي مردم 20 هزار تومان افزايش پيدا مي‌كند ما سعي كرديم بيش از اين 20 هزار تومان به حساب‌هاي مردم واريز كنيم. "

وي دليل واريز اقساط يارانه‌ها در بازه زماني 2 ماهه را اطمينان‌خاطر مردم و كمك به آنها براي مديريت منابع خود عنوان كرد و خاطرنشان كرد: منابع بيشتري در اختيار مردم قرار مي‌گيرد و آنها مي‌توانند در زمينه‌هاي مختلف آن را مديريت كنند.

رئيس جمهور ادامه داد: اگر در روند كار صرفه‌جويي بيشتر باشد و مردم بيشتر همكاري كنند، مبلغ يارانه‌هاي علي‌الحساب بيشتر مي‌شود.

احمدي‌نژاد همچنين درباره بيمه بخشي از اقشار مردم كه تحت پوشش هيچ يك از بيمه‌ها نيستند، تصريح كرد: مبلغي را براي افرادي كه تحت پوشش بيمه بهداشت و تأمين اجتماعي نيستند، كنار گذاشته‌ايم و همه آنها را تحت پوشش بيمه قرار خواهيم داد كه نحوه اين كار نيز اعلام خواهد شد.

**دولت با محتكران ‌بدون تعارف و شوخي برخورد خواهد كرد

محمود احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنانش درباره موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها ‌در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها دولت آمادگي لازم در صورت نوسان در بازار ‌را دارد؟ اظهار داشت: كساني كه بخواهند ‌در موضوع هدفمندي يارانه‌ها از فضا و نوساناتي كه به صورت طبيعي در اقتصاد ايجاد مي‌شود بهره‌وري سوئي انجام دهند، قطعاً ضرر خواهند كرد، چرا‌كه از رئيس كل بانك مركزي درخواست كرده‌ام قيمت ارز را واقعي كند.

وي با بيان اينكه با توجه به ذخاير ارزي موجود بايد پول ملي را تقويت و روند ارز را ادامه دهيم، افزود: بايد تلاش كنيم كه پول ملي كشورمان قدرتمند شود و به آن سمت برويم. ممكن است ‌صادرات ‌با مشكلات روبه‌رو شود، چرا‌كه صادركنندگان قيمت تمام شده را در بازار برده و روي ارز حساب باز مي‌كنند، به همين دليل در طرح هدفمند كردن يارانه‌ها قيمتي براي جبران صادركنندگان پيش‌بيني شده است.

رئيس جمهور با بيان اينكه صادركنندگان مرز 28 ميليارد را گذرانده و تا پايان سال به 30 ميليارد خواهند رسيد، خاطرنشان كرد: حتماً به شيوه‌هاي گوناگون از جمله منبع ارزان قيمت و هم منابع غير مستقيم از صادركنندگان حمايت مي‌كنيم.

احمدي‌نژاد با اشاره به برخي افراد كه به صورت مبهم سخن به زبان مي‌آورند، اظهار داشت:‌ همكاري مردم بسيار مهم است، به همين دليل از مردم خواهشمندم خودشان ‌مديريت كنند، چرا‌كه شنيده‌ام برخي از مردم در برخي استان‌ها در پاركينگ خانه‌شان اجناس را انبار كرده‌اند، به همين دليل خواهش مي‌كنم توجه به گزارشات دولت كنند.

وي با بيان اينكه دولت تلاش كرده ‌در سرتاسر كشور شبانه‌روز در خدمت اين طرح باشد، افزود: آماده‌ايم طرح را اجرا كنيم و اين انقلاب اقتصادي به وجود بيايد.

رئيس جمهور با تأكيد براينكه ‌همه موارد را پيش‌بيني كرده‌ايم و اگر نقصي به وجود بيايد سريعاً آن را برطرف مي‌كنيم، از آمادگي كامل دولت براي طرح هدفمند‌كردن يارانه‌ها خبر داد و گفت:‌ در موضوعات كلان هدفمند كردن يارانه‌ها همه چيز پيش‌بيني شده است.

احمدي‌نژاد از مردم درخواست كرد ‌با دست در دست دادن يكديگر، يكبار براي هميشه در مقابل اقليتي محض كه از اين جوسازي‌ها سوءاستفاده مي‌كنند، بايستند و ‌‌آنها را تنبيه و اين فرهنگ را از ملت ايران خارج كنند.
"مردم با مشاهده اينكه جنسي گران شده است، از آنجا خريداري نكنند و به مسئولان ذي‌ربط اطلاع بدهند. "

وي درباره برخورد مأموران ‌با گران‌فروشان گفت: به گونه‌اي برخورد مي‌كنيم كه همه متوجه بشوند، چرا‌كه ما به اندازه نياز براي مردم ذخيره‌سازي كرده‌ايم.

رئيس جمهور با بيان اينكه براي دو الي 3 سال كالا در كشور وجود دارد، تصريح كرد: آن كسي كه بايد وارد كند، به واردات خود ادامه مي‌دهد و آن كسي كه صادركننده است به صادركردن خود و توليدكنندگان نيز به توليد كردن ادامه مي‌دهند.

احمدي‌نژاد با اشاره به نوسانات بازار ارز گفت: در حال حاضر هر كسي هرچقدر ارز بخواهد، به او ارز مي‌دهيم و اگر بخواهند مي‌توانند حساب ارزي نيز براي خود باز كنند.

وي با اشاره به توان اقتصادي كشور در توليد مس، آلومينيوم و... گفت: از كشاورزان، اصناف، صنعتگران و تاجران براي اينكه كشور را براي خود مي‌دانند و براساس آن برنامه‌ريزي مي‌كنند، متشكر هستم.

رئيس جمهور با بيان اينكه آنها مي‌خواهند براي كشور خودشان جهشي به وجود بياورند، افزود: خوب است كه ما سود بيشتري از فروش خود داشته باشيم، به همين دليل بايد ظرفيت‌هاي خالي كارخانه‌ها را فعال كنيم و دولت نيز صنايع را دسته‌بندي كرده و براي پشتيباني آنها پيش‌بيني‌هاي خاصي انجام داده است.

احمدي‌نژاد‌ گفت: در فرهنگ ايراني نيست كه كسي از ناراحتي ديگري خوشحال باشد، يعني فضايي در بازار درست شود و جنسي را 20 تومان گران‌تر بفروشيم آيا حلال است؟

وي در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر مقابله با سوءاستفاده‌گران تصريح كرد:‌ بدون تعارف و شوخي انبارها را بيرون مي‌ريزيم، چرا‌كه اينجا جايي نيست كه كسي در گوشه‌اي به خود اجازه دهد كالايي را ‌گران يا احتكار كند.

رئيس جمهور ادامه داد: در هفته گذشته گفتند ‌گروهي جهشي را به وجود آورده‌اند كه سريعاً آمار همه انبارهاي آنها طي 2 ساعت بيرون آمد. به همين دليل ما به گونه‌اي عمل خواهيم كرد كه همه آنها متضرر شوند، چرا‌كه آنها نمي‌دانند از چه زماني اين طرح آغاز مي‌شود. از همين‌رو اجناسي كه در انبارهاي خود احتكار كرده‌اند، به فروش نخواهد رفت.

احمدي‌نژاد با تأكيد بر اينكه در كشورمان اكثر اجناس موجود و ذخاير نيز بسيار زياد است، افزود: بيش از 97 درصد از نيازهاي كشور در داخل توليد مي‌شود اما در عين حال ثبت سفارش نيز انجام شده است.

وي در ادامه سخنان خود اظهار داشت:‌ هر بخشي كه قيمت انرژي آن تغيير مي‌كند تغييرات آن محاسبه شده است.

رئيس‌جمهور با تأكيد براينكه همه تغييرات را محاسبه كرده‌ايم، رانندگان را افرادي زحمت‌كش عنوان كرد و در خصوص مسكن مهر و ساير اقدامات دولت نيز گفت: مسكن مهر طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت چرا‌كه بيش از 400 هزار واحد ساختمان در سال‌جاري افتتاح مي‌شود و نزديك يك ميليون تا شهريور سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.

احمدي‌نژاد ادامه داد: برخي شهرداري‌ها به حمل‌ونقل عمومي كمك مي‌كنند كه ما از آنها پشتيباني مي‌كنيم و به همين دليل از تمامي شهرداران مي‌خواهيم به همين روند خود ادامه دهند و اگر تغيير قيمتي صورت بگيرد طي جلسه‌اي با ستاد سوخت مي‌توانند به يك تفاهم برسند كه چقدر پول از مردم بگيرند و چه مقدار دولت به آنها كمك مي‌كند، به همين دليل نبايد كسي به بهانه اين موضوع بگويد قرار است بحران به وجود بيايد.

وي با بيان اينكه دولت به تمامي شهردارهاي سراسر كشور كمك مي‌‌كند، تصريح كرد: طبيعي است زماني كه هدفمند‌كردن يارانه‌ها اجرا شود، بخشي از هزينه‌ها آنها افزوده شود كه دولت بخشي را براي آنها قرار داده كه ممكن است 15 الي 20 روز عقب جلو شود كه نبايد بهانه‌اي براي آن شود كه خدمات آنها براي مردم مشكل به وجود بياورد.

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سؤالي مبني براينكه برخي افراد هدفمند كردن يارانه‌ها را موضوعي سياسي مي‌دانند، ارزيابي‌تان چيست؟ اظهار داشت: اين موضوع بيش از 20 سال در كشور ما مطرح شده است و در چند برنامه دولت‌ها ديده شده و آنها به دنبال آن بودند كه آن را اجرا كنند كه تا به امروز نتوانستند به اين اقدام دست بزنند.

احمدي‌نژاد با تقدير از نمايندگان مجلس تأكيد كرد: امروز تفاهم بين مجلس و دولت صورت گرفته است و در حال حاضر نيز قانون هدفمند كردن يارانه‌ها يك طرح ملي بوده و همه به ضرورت آن پي‌ برده‌اند كه دولت نيز در همين راستا براي اجراي آن مصمم است. به همين دليل افرادي كه مخالف اجراي اين طرح هستند عده‌اي قليل بوده و رفتار آنها به دو انگيزه تقسيم مي‌شود.

وي به تبيين انگيزه مخالفان پرداخت و ادامه داد:‌ برخي از اين مخالفان‌‌‌ سياسي هستند كه دولت هر كاري را انجام مي‌دهد آنها مخالفت مي‌كنند. اما دسته دوم سواستفاده‌كنندگاني هستند كه با ايجاد سروصدا براي خود سود بيشتري مي‌طلبند.

رئيس جمهور پاسخ سوءاستفاده‌گران را در دستان مردم عنوان كرد و گفت: مردم بايد توجهي به شايعات نداشته باشند.

احمدي‌نژاد درباره نحوه اطلاع‌رساني در موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها اظهار داشت: برخي‌ها سؤال مي‌كنند كه چرا زمان دقيق هدفمند كردن يارانه‌ها عنوان نمي‌شود كه در جواب آنها مي‌گوييم اعلام نكردن زمان دقيق اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ جزيي از برنامه‌هاي طراحي شده دولت است كه با اجراي آن بتواند تبعات سو آن را كاهش دهد چرا كه همان عده قليل به دنبال آن هستند كه با اعلام زمان دقيق اين طرح شايعات را پراكنده و سواستفاده كنند.

وي سهميه‌بندي را طرحي موفق ارزيابي كرد و افزود: ما به دنبال آرامش و عزت مردم هستيم و بايد دست در دست هم دهيم كه كشور را به سوي پيشرفت رهنمون سازيم.

رئيس جمهور قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را طرحي براي مردم خواند و گفت: دولت‌ها مي‌آيند و مي‌روند اما اقتصاد و انرژي براي همه مردم است و در صورت پيشرفت كشورمان همه از آنها استفاده مي‌كنيم.

احمدي‌نژاد‌ در بخش ديگري از سخنان خود به تحريم‌هاي يكجانبه غرب اشاره كرد و گفت: بارها اعلام كرده‌ام اين طرح‌ها يك كاغذپاره است؛ آنها اشتباه مي‌كنند چرا‌كه ايران از مرز پيشرفت و توانمندي عبور كرد و دست‌شان به دامن ايران نمي‌رسد.

وي ادامه داد: آنها فكر مي‌كنند ايران بياباني است كه همه فقير و گرسنه‌ هستند اما با حضور و مشاهده ايران انگار از حالت بي‌هوشي به هوش مي‌آيند.

رئيس جمهور با تأكيد براينكه تحريم كردن ايران مسخره‌ترين تصميم سياسي سياستمداران دنيا است، افزود: اقتصاد ايران درون‌زا است و در زمينه انرژي نيز دومين ذخاير انرژي دنيا را داريم و همه كشورها به اين انرژي نيازمند هستند.

احمدي‌نژاد با تأكيد براينكه به آنها گفته‌ايم جز گفت‌وگو راه ديگري پيش‌رو نداريد، تصريح كرد: آنها مي‌خواهند گفت‌وگو صورت بگيرد كه با اعلام رضايت ما روبه‌رو شدند اما اين گفت‌وگوها بايد در قالب عدالت و احترام باشد.

وي با اشاره به نشست 1+5 اظهار داشت: به آنها گفته‌ايم نظرات‌شان را در خصوص برخي موضوعات اعلام كنند كه آنها جرأت نكرده‌اند اين موضوعات را بيان كنند.

رئيس جمهور ادامه داد: بدين شكل نيست كه هر جور كه شما بگوييد با «چشم» و «تأييد» ما روبه‌رو شويد، چرا‌كه ما با دشمن‌مان به گونه‌اي صحبت مي‌كنيم و با دوست‌مان نيز به گونه‌اي ديگر. در حالي كه شما نمي‌خواهيد قوانين را بپذيريد، گفت‌وگو مي‌كنيم به شيوه‌اي ديگر.

احمدي‌نژاد ‌خاطرنشان كرد:‌ از بخش‌هاي مختلف پشتيباني مي‌كنيم؛ براي همين‌ جايي براي افزايش‌هاي آنچناني وجود ندارد.

وي در خصوص چگونگي استفاده از يارانه‌هاي نقدي گفت: از مردم مي‌خواهم تا 6 ماه علاوه بر مصارفي كه داشته‌اند تقاضاي جديدي را براي خود تعريف نكنند و اجازه دهند بازار تعادل خود را حفظ كند.

رئيس جمهور با بيان اينكه اين پول را ذخيره كنيد، ابراز داشت: براي بخش وسيعي از جامعه اين پول بيش از افزايش هزينه است و قطعاً اضافه خواهند آورد.

احمدي‌نژاد در خاتمه گفت: مردم عزيز عنايت داشته باشند كه ما به گونه‌اي محاسبه كرده‌ايم كه حداقل‌هاي ممكن را افزايش دهيم به همين دليل اتفاق عجيبي به وجود نخواهد آمد و مصرف خودمان را كنترل كنيم.

*فارس
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : 10 آبان 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب