افزایش بمب‌های متحرک در خیابان‌های کشور
اخبارروز-ایران و جهان
خبرهای گوناگون اجتماعی-فرهنگی و...

با اخبار ضد و نقیض و شایعاتی که پیرامون آزادسازی قیمت بنزین مطرح شده، سیل شهروندان به سوی گازسوز کردن خودرو جاری شده و با توجه به ظرفیت، همچنین مراکز مجاز دوگانه‌سوز کردن خوردوها، مردم به سراغ مراکز غیرمجاز رفته ـ که این امر، علاوه بر ضرر و زیان‌های مالی و آشفته‌بازار CNG سوز کردن خودروها که همچون قیمت طلا دارای نوسان البته با شیب نزولی است ـ موجب افزوده شدن بر تعداد بمب های متحرک در خیابان‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، بازار داغ متقاضیان دوگانه‌سوز کردن خودروها ـ که عمدتا ناشی از نگرانی مردم از آزاد شدن قیمت بنزین است ـ سبب پدید آمدن بازار سیاه CNGسوز کردن خودروها شده که با توجه به نبود نظارت دقیق بر این مسائل، عده‌ای سودجو با قیمت‌های کذایی، کاسبی‌های کلانی برای خود راه انداخته اند که این مسأله، نه تنها در برخی مراکز دوگانه سوز کردن به صورت زیرمیزی و خلاف قانون انجام می گیرد، بلکه در مراکز غیرمجاز آشکارا رخ می‌دهد.

این هجوم برای گازسوز کردن خودروها، در حالی است که با آزاد شدن نرخ بنزین، هزینه «سی.ان.جی» و گاز خودروها نیز متناسب با آن افزایش یافته و ذهنیت نادرست مردم در استفاده از گاز ارزان! برای خودروها نیز تحقق نخواهد پیوست.

البته بار روانی آزاد شدن قیمت بنزین، به اندازه‌ای است که حتی مردم، با وجود تعداد کم جایگاه‌های گاز، صف طویل و بسیار طولانی خودروهای گازسوز و مشکلات و هزینه‌های کلان دوگانه‌سوز کردن، باز هم به سمت گازسوز کردن خودروها می‌روند (البته بحث کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی و طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز این مسأله را تشدید کرده است).

بنا بر گزارش‌های منتشره، از آغاز سال جاری تاکنون، متوسط مصرف گاز در جایگاه‌های «سی.ان.جی» با افزایشی حدود 10 درصدی به بیش از چهارده میلیون متر مکعب در روز (معادل دوازده میلیون لیتر بنزین) رسیده است که پیش بینی می شود، با ساخت و توسعه جایگاه‌های جدید مصرف گاز در این بخش به سی میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.
 
در کنار هدف گذاری های انجام شده برای ساخت و توسعه صنعت «سی.ان.جی» در ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان، اما در اوضاع کنونی، یکی از مهمترین چالش های پیش روی توسعه سهم «سی.ان.جی» در سبد سوخت، نامشخص بودن تعداد خودروهای غیرمجاز و غیراستاندارد است.
در کنار سوخت گیری بیش از دو میلیون دستگاه خودروی گازسوز مجاز، شمار خودروهای غیر استاندارد و غیر مجاز دوگانه سوز 150 تا 200 هزار دستگاه برآورد شده است.
 
در این میان، همزمان با آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی یارانه بنزین در هفته های اخیر، مراجعه به کارگاه‌های غیر مجاز و غیر استاندارد برای تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز افزایش چشمگیری یافته است.
 
هم اکنون نزدیک به 280 کارگاه و پیمانکار مجاز در 29 استان کشور، مسئولیت دوگانه سوز کردن خودروهای بنزین سوز را بر عهده دارند؛ اما آمارهای غیر رسمی از فعالیت نزدیک به دو برابری کارگاه‌های غیر مجاز حکایت دارد.
 
در همین حال، با توجه به افزایش تعداد خودروهای غیرمجاز گازسوز و به دنبال آن، رشد حوادث جانی و مالی این نوع خودروهای در جایگاه‌های «سی.ان.جی» تاکنون مکانیزم مشخصی برای شناسایی و توقف خودروها و کارگاه‌های غیر مجاز گاز سوز در سطح کشور تعریف نشده است.
 
اردشیر دادرس، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی «سی.ان.جی» با اشاره به ممنوعیت عرضه «سی.ان.جی»به خودروهای غیر استاندارد و غیرمجاز در جایگاه‌ها به خبرنگار مهر، گفت: هم اکنون سازوکار سیستماتیکی برای شناسایی و جلوگیری از سوخت گیری خودروهای غیرمجاز گاز سوز در جایگاه‌های «سی.ان.جی» وجود ندارد.
 
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی «سی.ان.جی» با تأکید بر اینکه باید با همکاری برخی از دستگاه‌های ذیصلاح همچون راهور ناجا، امکان شناسایی خودروهای غیر مجاز «سی.ان.جی» در سطح کشور فراهم شود، تصریح کرد: پیشنهاد می شود بر پایه برچسب انرژی گواهینامه تست مخازن «سی.ان.جی» خودروها انجام و خودروهای غیر مجاز «سی.ان.جی» سوز شناسایی شوند.
 
بیژن حاج محمدرضا، رئیس سندیکای جایگاهداران سراسر کشور هم پیشتر از سوختگیری و رفت و آمد خودروهای گازسوز غیر استاندارد به عنوان یکی از مشکلات پیش روی توسعه صنعت «سی.ان.جی» در کشور یاد کرده و به مهر گفته بود: بر پایه برنامه‌ جدید این دسته از خودروها «سی.ان.جی» عرضه نخواهد شد.

با توجه به عدم اجازه سوختگیری خودروهای غیرمجاز، مردم به سراغ کپسول‌های گاز رفته و اقدامات خطرناکی انجام می دهند که نه تنها جان خود را به خطر می‌اندازند، بلکه دیگر شهروندان و مردم بی‌گناه را نیز در معرض خطر جانی و مالی قرار می‌دهند.

وزارت نفت: قیمت «سی.ان.جی» و بنزین باید متعادل شود

 علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون به طور متوسط، ماهانه یک حادثه در جایگاه‌ها به دلیل سوختگیری خودروهای غیر مجاز «سی.ان.جی» رخ می دهد، گفت: با توجه به ارزان بودن قیمت گاز نسبت به بنزین، میزان تبدیل غیر مجاز و خارج از استاندارد خودروهای بنزینی به گازسوز افزایش یافته است.
 
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی، یکی از راهکارهای مقابله با این پدیده را متعادل سازی قیمت بنزین و «سی.ان.جی» عنوان کرد و افزود: در کنار ایجاد تعادل قیمتی، باید سبد سوخت خودروهای ایرانی متنوع تر شود.
 
وی همچنین از هماهنگی وزارت نفت، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و شهرداری برای برخورد با کارگاه‌های غیر مجاز تبدیل خودروها خبر داد و افزود: باید نظارت برای مقابله با اقدامات غیر قانونی در این بخش توسط همه دستگاه ها افزایش یابد.
 
فرید عامری، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم پیشتر با تأکید بر پرهیز کردن مردم از تبدیل غیرمجاز خودروها، گفته بود: هم اکنون بیش از 95 درصد از رویدادها در خودروهای دوگانه سوز مربوط به تبدیل های غیر استاندارد است.
 
محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت هم خطاب به افرادی که درصدد هستند خودروهای خود را گازسوز کنند، گفته است:‌‌ فعلا از گاز سوز کردن خودروهای خود منصرف شوید، چرا که برخی افراد سودجو وارد شده اند که عملکردشان قابل اعتماد نیست.

توقف تردد هشتصد هزار خودرو گاز سوز در ایران
 
اما در کنار گسترش فعالیت های کارگاه‌های غیر مجاز CNG، یکی دیگر از مشکلات پیش روی در این بخش، انجام ندادن بازرسی های دوره ای خودروهای گازسوز در ایران است.
 
«شان بلیس»، دبیر انجمن بین المللی خودروهای گاز سوز، به تازگی در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام نشدن تست ادواری خودروهای دوگانه سوز در ایران، گفته است: بر این اساس، رفت و آمد هشتصد هزار دستگاه خودروی گازسوز باید متوقف شود.
 
وی با اعلام اینکه هم اکنون هشتصد هزار خودروی گازسوز به بازرسی فنی نیاز دارند، تأکید کرده است: بر پایه قانون، خودروهای گازسوز باید در مقاطع زمانی گوناگون، بازرسی ادواری شوند.
 
«لی جیوک»، رئیس انجمن خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه اظهار کرده است: هم اکنون بازرسی ادواری از سیلندرها در ایران انجام نمی شود، این در حالی است که ایران با در اختیار داشتن 1.9 میلیون خودرو گازسوز هنوز نمی تواند تست سیلندر انجام دهد.
 
هم اکنون یازده میلیون و پانصد هزار خودرو گازسوز در کشورهای جهان رفت و آمد می کند که پیش بینی می شود، شمار این خودروها تا سال 2020 میلادی به 65 میلیون دستگاه افزایش یابد.
 
ایران هم اکنون علاوه بر در اختیار داشتن دومین ذخایر گاز جهان، شبکه گسترده انتقال گاز شهری و روستایی، دومین ناوگان خودروهای گاز سوز جهان را نیز در اختیار دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : 6 آبان 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب