آب هم گران مي شود
اخبارروز-ایران و جهان
خبرهای گوناگون اجتماعی-فرهنگی و...

آب  هم گران مي شود

معاون وزیر نیرو با تاكید بر این كه قیمت آب امسال قطعا افزایش خواهد یافت، این افزایش قیمت را تدریجی و زمان آن را با اندكی تاخیر نسبت به دیگر حامل های انرژی اعلام كرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عطارزاده امروز در نشستی با تاكید بر این كه بسته پیشنهادی قیمت آب به كارگروه تخصصی تحویل داده شده است، افزود: تا دو هفته آینده بررسی ها به پایان می رسد و با تصویب این كارگروه، تكلیف قیمت آب مشخص خواهد شد.

* * تاخیر در افزایش قیمت آب ضرر سنگینی به كشور وارد می كند

وی با اشاره به این كه برنامه ریزی به این صورت است كه افزایش قیمت آب به صورت پلكانی و طی پنج سال نهایی شود، افزود: تلاش می كنیم كه قیمت آب نیز در زمان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها همزمان با دیگر حامل های انرژی افزایش یابد، ولی ممكمن است این افزایش قیمت آب با كمی تاخیر نسبت به دیگر حامل های انرژی افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سوال كه چرا پیشتر اعلام شده بود قیمت آب امسال افزایش نخواهد یافت؟ تصریح كرد: براساس قانون و جلسات مختلفی كه با رییس جمهور داشتیم و هماهنگی هایی كه انجام شده است، قیمت آب امسال افزایش خواهد یافت، چراكه تاخیر در اجرای هدفمندی یارانه ها در حوزه آب ضرر سنگینی به كشور وارد می كند.

* * علت تاخیر در افزایش قیمت آب

عطارزاده در پاسخ به این سوال كه چرا افزایش قیمت آب دیرتر از سایر حامل های انرژی انجام خواهد شد نیز تصریح كرد: اجرای این طرح بازتاب های گسترده ای در كل كشور خواهد داشت كه باید به درستی مدیریت شود و مدیریت اجرایی این طرح به دنبال آن است كه كمترین آسیب از اجرای این طرح به مردم وارد شود. در این راستا سیاست های كلی طرح اجرایی خواهد شد.

* * بارش ها 12 درصد بالاتر از سال قبل، 5 درصد پایین تر از سطح متوسط

معاون وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود درباره سال آبی گذشته نیز اعلام كرد: در سال آبی گذشته (12 ماه منتهی به مهرماه امسال) ورودی آب به سدهای مخزنی كشور معادل 40 میلیارد و 500 میلیون متر مكعب بوده و در این سال مجموعا 35 میلیارد و 600 میلیون متر مكعب (12.5 درصد بیشتر از سال قبل) آب به مردم تحویل داده شده است كه در حوزه های شرب، صنعت، كشاورزی و برق آبی تقسیم شده است.

به گفته وی، بارش ها در سال گذشته 12درصد بالاتر از سال قبل و 5 درصد پایین تر از متوسط بلندمدت 40ساله

بوده است.

* * امسال بارش ها زیر نرمال خواهد بود

وی در ادامه درباره پیش بینی از وضعیت بارش در سال جاری آبی نیز گفت: پیش بینی ها این است كه بارش ها زیرنرمال خواهد بود و این مساله ما را مجبور می كند با مدیریت دقیق تری آب را صرفه جویی كنیم و از مردم هم می خواهیم در حوزه های مختلف مصرف خود را بهتر مدیریت كنند كه در این راستا احتمالا لازم است كه در برخی مناطق كشت پاییزه را به تعویق بیاندازیم تا شرایط بهتری برای تامین آب شرب داشته باشیم.

* * طرح هایی كه به بهره برداری می رسند

معاون وزیر نیرو همچنین اعلام كرد که 21 سد تا آخر امسال افتتاح خواهد شد. همچنین طرح های بزرگی همچون طرح آبرسانی به شهرهای خلیج فارس از سد کوثر تا بندرلنگه آماده افتتاح شده است و در حال بهره برداری آزمایشی به سر می برد که در آینده نزدیک با حضور رئیس جمهور، افتتاح خواهد شد.

وی افزود: ظرفیت طرح آبرسانی به مشهد از سد دوستی که در سال گذشته بهره برداری شد، امسال به دو برابر رسیده است که امید می رود تا پایان سال جاری به بهره برداری کامل برسد.

او با اشاره به اجرای طرح آبرسانی به قم و شهرهای استان مرکزی از سد دز نیز افزود: این طرح به صورت اضطراری تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و امیدواریم در تابستان سال آینده به بهره برداری کامل برسد.

به گفته وی، طرح بزرگ غدیر در خوزستان نیز که 25 مترمکعب آب در ثانیه را جابه جا می کند و به شهرهای خوزستان می رساند، در خرمشهر به صورت 100 درصد و در آبادان تا 34 درصد در حال کار است و تا پایان سال به 100 درصد می رسد.

* * افزایش ظرفیت مخازن آب

عطارزاده همچنین اعلام كرد: در سال 1384 حدود 600 میلیون متر مكعب مخازن جدید آبی ایجاد شد، در حالی كه در حال حاضر این ظرفیت به 2.5 میلیارد متر مكعب رسیده و امید است این ظرفیت را به 3 میلیارد متر مكعب برسانیم.

وی ادامه داد: در سه سال آینده 10 میلیارد متر مكعب آب به مخازن آب كشور اضافه خواهد شد.

منبع : isna.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : 4 آبان 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب