مردم منتظر باشند؛ اعلام جزئیات هدفمند کردن یارانه‏ها از رسانه ملی توسط رئیس‎جمهور
اخبارروز-ایران و جهان
خبرهای گوناگون اجتماعی-فرهنگی و...

نگرانی‏های مذکور در حالی از سوی برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان مطرح می‏شد که از یک سو بیم ناهنجاریهای اجتماعی همچون زمان اجرای سهمیه بندی بنزین و قانون مالیات بر ارزش افزوده را شامل می‎شد و از سوی دیگر بیم تورم افسارگسیخته و شوک ناگهانی آن را در سایه خود داشت. نامشخص بودن منابع لازم برای اجرای این قانون، تاخیر در پرداخت یارانه‎های نقدی، افزایش قیمت حامل‎های انرژی بیش از حد یارانه‎های نقدی و ... از جمله تبعاتی بود که برشمرده می‎شد.

همین نگرانی‎ها بود که بیش از 100 نماینده مجلس را بر ان داشت تا با نامه‏ای به محمود احمدی‎نژاد خواستار تشریح ابعاد و جزئیات اجرایی این طرح به مردم و نمایندگان شوند. توصیه‎ای که تا مرز پیشنهاد برگزاری جلسه‎ای غیرعلنی برای ارائه توضیحات رئیس جمهور یا وزیر اقتصاد پیش رفت. کمیسیون امنیت‎ملی و سیاست‏خارجی نیز در نامه‎ای به رییس‌جمهور تقاضا کرد که جامعه را در جریان کارهایی که در خصوص هدفمند کردن یارانه‌ها انجام می‌شود قرار دهد و برای جامعه بیشتر شفاف‌سازی کنند. در این نامه آمده بود: باید فواید هدفمندکردن یارانه‌ها برای مردم تبیین شود، چرا که فتنه‌گران و جریاناتی از خارج تلاش می‌کنند که موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها تحقق نیابد. این همان چیزی بود که دولت از یکسال پیش تا کنون تحت عنوان «ستاد»، «کمیته» و یا «اتاق فکری» علیه هدفمند کردن یارانه‏ها مطرح کرده و از سنگ اندازی پیش پای دولت در اجرای این قانون خبر داده بود.

 نگرانی‌ها از اجرای هدفمند کردن یارانه‏ها فقط به هرم سبز بهارستان خلاصه نشده و هراز گاهی از تریبون‎های دیگری نیز مطرح شده است. از جمله تریبون نماز جمعه که تا کنون آیت‎الله جنتی دبیر شورای نگهبان دوبار از آن نسبت به عواقب هدفمند کردن یارانه‏ها و لزوم آگاه سازی مردم سخن گفته است. او که حدود یک ماه پیش با تاکید بر لزوم جلوگیری از ورود یک شوک به مردم، از آگاه سازی آنها برای یک دوره «ریاضت» سخن گفته بود؛ دیروز هم از تریبون نماز جمعه تهران، با تاکید بر اینکه همه می‌دانند این طرح به نفع کشور است، گفت: اجرای این طرح یک حالت جراحی و خونریزی دارد که باید تلاش شود آثار آن به حداقل برسد. من از دولتی‌ها خواهش می‌کنم خودشان کاری نکنند که مردم ناراضی شوند. اخیرا شنیده‌ام و از شهرهای دیگر به من گفته‌اند که قیمت برق را تا دو و سه و حتی 4 برابر بالا برده‌اند! من به وزیر تلفن کرده‌ام، نامه نوشته‌ام اما جواب روشنی نگرفته‌ام.

حضور تلویزیونی رئیس‎جمهور و گفت‎وگویش با مردم، پاسخی به لزوم اطلاع‎رسانی‎های مذکور خواهد بود. بر اساس شنیده‌های منتشر شده در روزنامه ایران به عنوان ارگان رسمی دولت، مقدمات اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با واریز وجوه نقدی به حساب حدود 15 میلیون خانوار ایرانی از اوایل این هفته آغاز می‌شود و پس از واریز پول به حساب مردم، رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی به طور مستقیم مردم را در جریان جزئیات کار قرار داده و آغاز زمان اجرای تعدیل قیمت‌ها را اعلام خواهد کرد. در ادامه این گزارش آمده است که احمدی‌نژاد رسما کلید اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را خواهد زد تا طبق برنامه زمانبندی شده یارانه نقدی به حساب افراد واجد شرایط که اقدام به اعلام حساب بانکی کرده‌اند واریز شود.

البته رئیس جمهور تقریبا در تمامی سخنرانی‏های داخلی اخیرش کوشیده است تا این اطمینان را به مردم بدهد که از اجرای هدفمند کردن یارانه‏ها، مشکلی گریبانگیر آنها نخواهد شد. کما اینکه هفته گذشته در سفر به گلستان از ذخایر ارزی و پولی بی‌نظیر ایران در طول تاریخ کشور سخن گفت و افزود: اخیرا برخی با اطلاعات و پیش‌فرض‌های غلط و برخی نیز با اندیشه‌های غلط حرف‌هایی را می‌زنند که مردم را نگران کنند و موضوعاتی را به هم پیوند می‌دهند که به هم ربط ندارد.

وی با بیان این‌که دولت بر اوضاع مسلط است، گفت: اگر تقاضای ارز در بازار 50 برابر امروز هم شود، الحمدالله آنقدر ذخیره وجود دارد که سال‌ها کشور به خوبی اداره خواهد شد. رئیس‎جمهور یکی از مهمترین ماموریت‌های دولت را اجرای عدالت و حاکم کردن عدالت دانست و افزود: طرح‌های گوناگونی در جهت تحقق این موضوع در دست اجراست که یکی از مهمترین طرح‌ها و برنامه‌ها اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست. اجرای این قانون در راستای ایجاد عدالت و احیای اقتصاد ایران است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : 23 مهر 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب